Spædbørn med kolik under luppen i forskningsprojekt
Hidtil største forskningsprojekt om kiropraktisk behandling til spædbørn med kolik viser, at nogle undergrupper muligvis har effekt af behandlingen.
Her finder du 7 konkrete metoder, du kan anbefale forældre, som synes det er svært at starte en samtale med deres børn.
Vil du læse mere om trivsels-appen MYiNNERME?
For børn kan spørgsmål være ubehagelige, hvis de er usikre på, hvad der sker, og hvordan noget hænger sammen. Børn har brug for, at den voksne viser retningen og fortæller, hvad den tænker og hvorfor de bliver stillet spørgsmål.
Her er lidt inspiration til at starte dialogen mellem børn og forældre, baseret på blogindlæg fra MYiNNERME.
Hjælp forældre til at få gang i snakken med deres børn med disse simple ideer:
1. Tag udgangspunkt i barnet og fortæl, hvad du har lagt mærke til.
Du kan bruge sætninger, som:
”Det virker som om, at du tit bliver mere irriteret end ellers”
”Jeg har lagt mærke til, at du er blevet mere stille den sidste tid”
”Jeg har en fornemmelse af, at du helst ikke vil tale om, at…”
2. Tal om, hvorfor du tror, det sker.
Du kan fortælle barnet, hvordan du fortolker eller oplever at tingene hænger sammen. Se på det, som at tænke højt. Du hjælper barnet, hvis du giver flere eksempler eller fortolkninger, så dit barn kan vælge det, han eller hun synes passer bedst. Du kan for eksempel bruge sætninger, som:
”Måske handler det om, at du er bekymret for…”
”Jeg har tænkt på, om det handler om, at…”
”Jeg tror, det handler om, at det er svært at forstå, hvad det betyder…”
3. Afstem dine fortolkninger med barnet
Forsøg at gerne at opfordre barnet til at fortælle sin holdning til de fortolkninger, du har givet. Lad barnet give udtryk for, om dine tolkninger er rigtige eller ej. Det kan du gøre ved at bruges sætninger, som:
”Hvad sker der inden i dig?”
”Hvordan lyder det for dig?
”Kan du bruge det til noget?”
”Hvordan lyder det i dine ører?”
”Har du selv tænkt på det allerede?”
”Undrer det dig, at jeg siger det?”
4. Når barnet siger ”Det ved jeg ikke”
Når et barn siger, ”Det ved jeg ikke”, kan der være mange grunde til det.
Måske er spørgsmålene, du stiller, for svære for barnet at forstå eller forholde sig til. Det kan være, at du er for langt fremme i din tænkning i forhold til, hvad barnet kan rumme. Hvis du har indtryk af det, kan det hjælpe at sætte tempoet lidt ned og overveje, hvordan du kan skrue ned for spørgsmålene.
En anden grund kan være, at emnet er svært at tale om for barnet. Forsøg at sætte dig ind i, hvad dit barn har brug for i jeres snak, for at åbne op. Tænk over, hvad der gør barnet trygt i samtalen. Det kan være, at barnet ikke har lyst til at indvie dig i sine tanker om emnet. Så kan du overveje, om dit barn har bedre gavn af at åbne op over for en anden voksen.
En anden årsag kan være, at emnet er svært for dit barn at sætte ord på. Der er mange mennesker – børn som voksne – der har svært ved at sætte ord på sine følelser. Særligt yngre børn kan have svært ved at forstå, hvorfor de har det, som de har det. Her kan du hjælpe barnet ved at spørge: ”Kan du tegne det, du tænker på?”. Når børn tegner, kommer nogle af de tanker og følelser ofte frem, som de har svært ved at sætte ord på. På den måde kan de arbejde med det, der er svært.
5. Anerkend barnets reaktioner
Når du åbner for en svær samtale med dit barn, er det vigtigt, at du anerkendes barnets forsøg på at åbne op. Derfor skal du anerkende det, barnet fortæller, uanset om du er enig i det eller ej. Du kan bruge følgende sætninger:
”Jeg kan godt forstå, at du har det sådan, fordi…” eller ”Det er meget forståeligt”
”Det er normalt at føle sådan”
”Sådan tror jeg også, at jeg ville have det”
”Det er helt i orden, at du har de følelser og reaktioner”
6. Spørg ind til, hvad der kan hjælpe barnet
Børn kan tit godt mærke, hvad de selv mener, kan hjælpe dem. Når du spørger ind til, hvad barnet selv mener, vil være godt, kan I sammen finde frem til, hvad der kan hjælpe for dit barn. Du kan bruge sætninger, som:
”Ville det egentlig være en hjælp, hvis…”
”Hvis du kunne trylle, hvad ville du så mest have lyst til at trylle anderledes?”
”Er der noget, der ville gøre det lettere for dig at tale om det?”
7. Tænk på dig selv som en elastik
Børn og unges opmærksomhed er ofte svær at fastholde i længere tid ad gangen. Derfor er det sandsynligt, at du og barnet er nødt til at stoppe jeres snak, før I er nået frem til dét, du havde i tankerne før samtalen. Et værktøj til dig som voksen er at tænke på dig selv som en elastik! Bliv ved med at invitere dit barn til at vende tilbage til jeres snak, når barnet er klar til det. Tal med dit barn om de emner, du ved, der er vigtige og vis, at I kan tale om alt.
Hvad kan jeg tale med mit barn om?
Mange forældre går i stå i samtalen med deres børn, efter de har spurgt dem om, hvordan deres dag har været. Måske bringer dit barn ikke spontant et samtaleemne på bane, og måske er du usikker på, hvad I kan snakke sammen om. Herunder finder du ideer til emner, du altid kan tale med dit barn om, og som kan åbne op for nogle dybere snakke:
Vil du prøve appen?
Så brug koden NOVAX30, som gælder året ud på første abonnement!Hidtil største forskningsprojekt om kiropraktisk behandling til spædbørn med kolik viser, at nogle undergrupper muligvis har effekt af behandlingen.
Møder du børn og forældre, som har brug for støtte, men ventetid til behandlingsforløb er lang? Så læs med om trivsels-appen MYiNNERME, som hjælper forældre og børn med angst, vrede sorg m.m.
Snart bliver Den Nationale Beslutningsstøtte et tilgængeligt værktøj for jer i klinikken.
Vil I høre mere om, hvordan jeres arbejdsgange i kommunen kan blive mere effektive eksempelvis med NOVAX til PPR-enheden eller hosting til sundhedsplejen, så kontakt os.