
Investér i dine medarbejdere
For nogle er det svært at spørge, hvordan kolleger og medarbejdere har det, men det er vigtigt. Faktisk er det ifølge HR- og ledelseskonsulent Gitte Karlsen en vigtig investering at gøre.
Når du ajourfører medicinkort, er det til gavn for patienterne, dig selv og den næste behandler af en patient. Læs med og få overblik over blandt andet dit ansvar og hvornår et opslag i FMK er berettiget.
Det er vigtigt, at du ajourfører FMK. Når du gør det, bekræfter du nemlig over for den næste behandler af en patient, at ordinationerne på FMK er korrekt og er et retvisende billede af både den aktuelle og den planlagte medicinering af den pågældende patient. Det er altså til gavn for den næste behandler, men også for patienten og dig selv, når dine kolleger holder medicinkort opdaterede. Det kan du læse i denne vejledning på sundhed.dk.
Derfor opfordrer Region Hovedstaden og PLO-Hovedstaden til et minimum af ajourføring i følgende situationer:
Uanset om du har ajourført eller ej, har du ansvar for de ordinationer, som du opretter eller ændrer i eller skriver recept på. Du kan læse mere om dette i vejledningen på sundhed.dk.
Når du som behandler i et aktuelt patientforløb af behov for at skaffe dig overblik over din patients medicinordinationer laver et FMK-opslag, er det opslag i FMK berettiget. Ifølge sundhedsloven må sundhedspersoner alene anvende oplysningerne ”med henblik på at sikre kvalitet, sikkerhed og effekt af medicinbrugeres lægemiddelanvendelse, medmindre brugeren har givet tilladelse til anden anvendelse mundtligt eller skriftligt” ifølge sundhed.dk (linket er flyttet).
Du kan få hjælp til FMK hos Datakonsulenterne.
Læs vejledning om brug af FMK i det tværsektorielle samarbejde.
For nogle er det svært at spørge, hvordan kolleger og medarbejdere har det, men det er vigtigt. Faktisk er det ifølge HR- og ledelseskonsulent Gitte Karlsen en vigtig investering at gøre.
Har du lavet ni armstræk eller sagt godmorgen ni gange, hvor du havde øjenkontakt med en kollega? Social kapital er en investering, der for nogle kræver træning.
Som Product Owner er det essentielt for Jeanettes arbejde at kende brugernes behov og arbejdsgange. Hun får input fra sine kolleger og er glad for dialogen med kollegerne i Danmark og udenlands.
Du og dine kolleger kan også få effektive arbejdsgange med et overskueligt system. Kontakt os i dag og book en gratis og uforpligtende demonstration af NOVAX-systemet. Vi kommer til jer på et tidspunkt, der passer i jeres travle arbejdsdag og illustrerer, hvordan I kan spare tid i arbejdet med NOVAX-systemet.