Spædbørn med kolik under luppen i forskningsprojekt
Hidtil største forskningsprojekt om kiropraktisk behandling til spædbørn med kolik viser, at nogle undergrupper muligvis har effekt af behandlingen.
Angst hos børn og unge er ofte på den ene eller den anden måde flettet ind i den hverdag, de har. For de yngre børn med separationsangst kan afleveringssituationerne være en stor belastning. For de lidt ældre med social angst, hvor frygten for at blive til grin dominerer, er afleveringer, fremlæggelser og fester med vennerne noget af det, der kan igangsætte angsten.
For mange børn og unge, der lider af angst, er ferien det frirum, som gør, at de har mulighed for at vokse og udvikle sig. Tiden med forældrene mindsker separationsangsten, fraværet af præsentationer for klassen fjerner måske midlertidigt den sociale angst, og hvad enten det er afslapning ved poolen, glæden ved at bestige en bjergtop eller at kunne være sammen med andre end klassekammeraterne, som optager barnets tid, betyder det for flertallet, at angsten rykker i baggrunden. Sådan siger Emil Rask, som er autoriseret psykolog med speciale i børn og unge med angst, depression og OCD.
”Selvom perioden med COVID-19, hjemmearbejde og hjemmeskole har været hårdt for nogle familier, har angsten for flere børn og unge været sat på pause i den tid. Det har på nogle måder givet børn og unge med angst det samme pusterum, som en ferie normalt gør. Også selvom skolearbejdet har skullet passes. Noget tyder faktisk på, at dem, der har det sværest, har mærket mest bedring i den periode” fortæller Emil Rask.
Uden at sammenligne sommerferie og lockdown på grund af COVID-19 mener han, at flere af de samme positive effekter har gjort sig gældende for de børn og unge, som lider af eksempelvis social angst, separationsangst eller agorafobi, angsten for at få det dårligt blandt andre.
”Derfor har det for mange af de børn og unge, jeg taler med i min klinik, været svært at komme tilbage i den fysiske skole igen. Samtidig står de over for at skulle tilbage til skolen efter en lang sommerferie efter en kort periode tilbage i den fysiske skole, hvor meget var anderledes end normalt, og det kan kræve særligt meget energi af de børn og unge, som i forvejen lider af angst,” siger Emil Rask.
Du kan også læse, hvordan psyken udtrykkes fysisk hos børn og unge med angst. Vil du læse det?
Det er vigtigt ikke at gå i panik, når angsten vender tilbage i samme eller øget grad efter en ferie. Det er ret normalt, og det er vigtigt at minde børnene og de unge om. De skal bruge de redskaber, de tidligere har oplevet som hjælpsomme.
Når børnene og de unge vender tilbage til hverdagen efter først en lockdown-periode og sommerferien kort efter, vil mange af de samme krav, forventninger og ønsker også vende tilbage, og dermed vil problemerne også vende tilbage – for nogle endda med fornyet styrke ifølge Emil Rask:
”Fordi der ikke har været fokus på angsten i lockdown-perioden, er angsten ikke blevet bearbejdet eller udfordret, og det betyder, at den for nogle vil være vokset. Eksempelvis er træning, så at sige, i at fremlægge foran klassen, ikke blevet holdt ved lige, og for nogle vil det betyde, at noget af eller alt det tidligere vundne, kan være tabt.”
Især for de børn, hvor de ikke selv er motiverede for at arbejde med angsten, men forældrene har oplevet problemer med barnets angst, kan det blive svært at komme tilbage til hverdagen efter sommerferien.
Sådan er det dog ikke for alle, fortæller Emil Rask:
”Omvendt kan nogle børn eller unge med angst have trængt til netop den pause fra den sociale angst eller separationsangsten, og de har derfor mere overskud til at vende tilbage til hverdagen, selvom COVID-19 vil have sat sit præg på den normale skoledag,” siger Emil Rask.
Ifølge Emil Rask kan især de første dage efter en ferie være hårde og kræve meget energi af et barn eller en ung med angst. ”Det er vigtigt ikke at gå i panik, når angsten vender tilbage i samme eller øget grad efter en ferie. Det er ret normalt, og det er vigtigt at minde børnene og de unge om. De skal bruge de redskaber, de tidligere har oplevet som hjælpsomme,” siger han og fortsætter:
”For mange kan det være en god idé at lave en konkret plan for at skulle starte igen. Det er okay at dele det op i mindre bidder og for eksempel kun komme afsted to timer de første dage, fire timer de næste og så videre. Som forældre og fagpersoner skal vi turde spørge ind til angsten og hjælpe med at sætte fokus på de kropslige reaktioner, så barnet også bedre selv kan forstå, hvorfor det reagerer, som det gør. Vi kan for eksempel bruge angsttermometret til at gøre det mere konkret og overskueligt for alle”.
Hidtil største forskningsprojekt om kiropraktisk behandling til spædbørn med kolik viser, at nogle undergrupper muligvis har effekt af behandlingen.
Møder du børn og forældre, som har brug for støtte, men ventetid til behandlingsforløb er lang? Så læs med om trivsels-appen MYiNNERME, som hjælper forældre og børn med angst, vrede sorg m.m.
Snart bliver Den Nationale Beslutningsstøtte et tilgængeligt værktøj for jer i klinikken.
Har I spørgsmål til NOVAX-systemet, priser eller specifikke funktioner? Er I interesserede i at vide, hvordan jeres arbejdsgange kan blive mere effektive, så I får tid til jeres kerneopgaver? Så husk, at I altid er velkomne til at booke en gratis og uforpligtende demonstration af NOVAX-systemet. Klik herunder for at kontakte os. Så aftaler vi sammen et tidspunkt, som passer i jeres travle arbejdsdag.